fredag den 10. august 2012

Gennem Guldborgsund

DMI (Gæt en vind instituttet) havde lovet sommer, sol og vindstille.... ! ud fra det blev der planlagt en ambitiøs tur der skulle gå fra Guldborg til Kragenæs havn men virkeligheden var ganske anderledes - der var godt nok blæs på ude i bæltet -- damn DMI.
-- så plan B måtte hives frem; Guldborg - Holten Strand.

Dette scenarie så meget bedre ud


Turen gik fint derudaf dog kunne sidevinden godt mærkes ind imellem, første POI (Point of interest) blev nået i fin stil; Guldborgsund tunnelen.



Næste POI (Middelaldercentret) og tid til madpakken gik knap så fint, ikke fordi farten gik ned men fordi vinden på dette stykke var til at mærke og bølgerne kom lige bagfra - morsomt og spændende i starten men efter en lille time med minisurfs og knokleri for at holde kursen blev man sq lidt brugt




Madpakke blev hurtigt spist da man fik fuld glæde af vinden og læ var der ikke meget af - så det var bare at komme afsted igen før man blev alt for kold (Damn DMI) - men der var noget at se frem til; efter Nyk. Falster var der nemlig iflg. kortet rimeligt lukket af for vinden - Der blev man så meget klogere, endnu engang!




På den anden side af broen stod der en stiv sidevind ind og nu blev min kajak pludselig lavet om til en kano og pagajen blev til en paddel! Efter ca 100 m. med kun styretag i højre side var energien fuldstændigt drænet, jeg måtte opgive at holde kursen og simpelthen lade "kanoen" gå op i vinden og sejle mod land indtil at der var lidt læ igen. Trods alt nåede jeg næste POI (Bredningen) hvor jeg måtte holde en lidt længere pause i kajakken mens næste skridt blev kraftigt overvejet, skulle jeg.- opgive, holde mig til kysten højre om / venstre om eller skulle jeg bare tage den korte og lige vej over - Det blev til den sidste da jeg var rimeligt flad så den korte afstand lød bedst, den beslutning er jeg , her i bagklogskabens klare lys, glad for jeg tog fordi det nok er en af de ting man aldrig ville have gjort hvis man vidste hvordan det ville være.. Selve turen over Bredningen forgik i pivhammerne sidevind med ca. 1m bølger i ca. 3 km. - det er nok, udover EPP2 kurset, den mest lærerige oplevelse jeg har haft til dato som havkajak roer - høje og lave støttetag, styretag i bølger osv. lægger man så oven i at man var kørt godt træt i forvejen så har man en erfaring der kan bruges til noget, jeg var på intet tidspunkt utryg da jeg i sidste ende vidste at, røg jeg i og ikke kunne komme op igen så ville jeg drive på land relativt hurtigt.

 
Resten af turen gik dejligt stille og roligt - der var simpelthen ikke kræfter til mere :o) det hjalp også at der var mere læ og vinden lagde sig - så gik turen med ét fra kamp til nydelse og der blev tid til at se sig omkring.

Beviset: Saltvand gør huden blød og lækker.

Området ved udmundingen af sundet er fyldt med fugle af alle slags - især var det en oplevelse at se en enorm flok gæs gå på vingerne med skrig og skrål da en havørn stille og roligt flapsede forbi, for dævlen da hvor er den stor sådan en ørn.



Klokken var ved at blive mange men hvad gør det når der er vindstille og de eneste lyde kommer fra naturen og pagajen - og udsigten ser sådan ud:
Langt om længe nåede jeg Holten Strand, det skal nævnes at stedet ligger ved den første badebro når man svinger til højre rundt Lolland, der er ikke nogle skilte eller noget fra vandsiden.





Holten Strand:







En anden ting der skal nævnes: i stedet for at gå i land ved broen (store sten og en skråning) - så forsæt ca 20 m. der ligger en trærampe (skjult) man med fordel kan benytte :oS







Ruten

35 km. iflg. sports tracker